piiaaallonharja

Koulun tehtävä ei ole lisätä ilmastoahdistusta

Kun olin koululainen, niin kylmä sota ja ydinsodan uhka olivat jatkuvasti läsnä. Koulussa keskusteltiin miten Neuvostoliitossa ja USA:ssa on presidenteillä avaimet ja nappi, joilla voivat minä hetkenä hyvänsä aloittaa ydinsodan. Elämänkatsomustiedon tunnit istuttiin luokkahuoneiden riittämättömyyden takia muutenkin jo koulun pommisuojassa, niin siellä oli hyvä keskustella mitä tapahtuu, kun ydinsota lopulta alkaa. Pommisuojaan ei olisi mahtunut kaikkia koulun oppilaita, koska siellä oli sopivasti tilaa meidän noin 10 hengen ateistiporukalle. Kaukana asuvat olisivat saaneet jäädä kouluun, mutta lähellä asuvien olisi pitänyt kävellä ydinlaskeumassa kotiinsa.

Helppoa ei olisi ollut koulun pommisuojaan jäävilläkään, koska ruokaa olisi riittänyt enintään muutamaksi viikoksi ja ulkona olisi riehunut ydintalvi (nuclear winter) ja pakkasta olisi ollut jotain -50 astetta. Jonkun olisi kuitenkin pitänyt uhrautua ja käydä päivittäin geigermittarin kanssa tutkimassa säteilytasoja ja etsiä lisää ruokaa ja vettä, joka ei olisi pilaantunutta.

Opettaja kertoi meille tarinan, jossa kaikki maailman lapset olivat nousseet vastustamaan ydinaseita ja Neuvostoliiton ja USA:n presidentit heltyivät niin kovasti, että tuhosivat kaikki ydinaseet ja kaikki maailman lapset pitivät toisiaan kädestä kiinni ja presidentitkin taisivat tirauttaa pari kyyneltä. Paitsi, että kyseessä oli lapsille ja nuorille syötettävä propaganda, jonka sanoma oli, että pelastakaa te maailma, koska me aikuiset ei siihen pystytä. Minä kärsin ydinsota-ahdistuksesta koko kouluaikani, koska juuri minun olisi pitänyt tehdä enemmän ja paremmin, jotta maailman kaikki kärsivät lapset olisivat pelastuneet ydintalvelta.

Kylmä sota päättyi ja ydinsodan uhka väistyi, kun tuli glasnost, perestroika ja Neuvostoliitto romahti. Ei siitä mennyt kauaakaan, kun uusi uhka nousi eli kasvihuonepäästöjen aiheuttama reikä ilmakehän otsonikerroksella ja nyt uhkana on ilmastonmuutos.

Ilmastoahdistus on nuorten keskuudessa äitynyt jo niin pahaksi, että pitäisi saada koulusta vapaata perjantaisin, jotta voisi seistä eduskuntatalon portailla osoittamassa mieltä ruotsalaisen Gretan mallin mukaan. Lasten pitäisi tehdä taas siis enemmän ja paremmin, jotta maailman kaikki kärsivät lapset pelastuisivat. Propaganda on purrut lapsiin taas erinomaisesti.

Koulun tehtävä ei ole lisätä lasten ja nuorten ahdistusta maailman tilanteesta vaan antaa lasten ja nuorten olla edelleen lapsia ja nuoria. Lapsilla ja varsinkin nuorilla on tarpeeksi ahdistuksen aiheita omassa elämässäänkin ilman, että niitä vielä lisättäisiin. Turvallisen aikuisen tehtävä on sanoa, että ei tässä ole mitään hätää ja kyllä me aikuiset hoidamme asiat.

Aikuisten on aika ottaa vastuu ja ilmastoahdistus pois lapsilta ja alkaa tehdä sellaista energia- ja ympäristöpolitiikkaa, josta myös muut maat, mm. Saksa ja Kiina mukaan lukien, voisivat ottaa mallia. Koko energiantuotannon selkärangan tulee nojata ydinvoimaan. Ydinvoimalan piipusta nousee pelkästään puhdasta vesihöyryä, kun taas hiilen ja hiilinielujen eli uusiutuvan biomassan polttamisesta nousee CO2-päästöjä sekä pienhiukkasia. Pienhiukkaset tappavat Suomessa n. 4 000 ihmistä vuodessa. Euroopan tasolla n. 800 000 ihmistä vuodessa. Globaalisti n. 3 miljoonaa ihmistä vuodessa. Tämä ei ole mikään pieni asia vaan tarkoittaa, että lisää ydinvoimaloita tulee rakentaa pikaisella tahdilla ja laittaa lainsäädäntö siihen kuntoon, että se mahdollistaisi myös pienydinvoiman käytön.

Näillä eväillä lähdetään pelastamaan maailma ja lapset voitte käskeä menemään kouluun perjantaina hyvillä mielin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen

...Juu, eikä aiheuttaa ahdistusta ottamalla puheeksi homoseksuaalisuutta, kansalaissotaamme ja vaikkapa sitä, että jumala ei olisikaan luonut meitä ja maapalloa seitsemässä päivässä...?!

Käyttäjän piiaaallonharja kuva
Piia Aallonharja

Ikävää, jos sua ahdistaa noi asiat. Kyllä se siitä. Oot jo iso mies.

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen

Surutointa, suvaitsevaa, uskonnotonta laviantien iloista kulkijaa ei ahista mikään, mutta jatkakaa te vain luomisopin viitoittamaa ja ateistisen agnostikon johtamaa taivastietänne...vai oliko se sittenkin tie oppositioon, josta voi sitten neljä vuotta huudella välihuutoja ilmastonmuutosta torjuvalle hallitukselle...?!

Käyttäjän piiaaallonharja kuva
Piia Aallonharja Vastaus kommenttiin #8

Selvä. Kiitos varsin sekavasta palautteestasi.

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Mikä on kunei aharista" on vanha sanonta täällä pohjanmaalla. Sopii hyvin tähän teemaan. Ainoastaan ilmastohuijaus ahistaa

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Yksikään lapsi ei voi ahdistua mistään ilmastosta ilman ulkopuolista apua. Ja sitä apua on tullut joka ikisestä "tuutista" jo parikymmentä vuotta. Nyt sitten viherpunaporukat ovat iloissaan siitä että ovat saaneet lasten päät aivan sekaisin uhasta jonka ovat itse keksineet, sairasta.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Tiede ei perustu keksimiseen vaan ymmärryksen lisäämiseen.

Tämä asia TIEDETÄÄN, on havaintoja: https://en.wikipedia.org/wiki/Extinction_event

Oppilaitosten tehtävä on juurikin opettaa, saada kattava yleissivistys. Suomen laista löytyy oppivelvollisuus mikä ilmeisesti jäänyt sinulta suorittamatta.

Kyllä se kuuluu yleissivistykseen tietää miten tähän ollaan tultu.

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Meikäläisen bloki ilmastohuijauksen rahoittajat on poistettu. Sinne tuli yksi viherkommunisti valittamaan..ei ole vaikea arvata mikä ryhmä siinä on takana

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen

Tiemmä ilmastolakko ei ole millään lailla koulujen organisoima, ja monet koulut ovat suhtautuneet suorastaan kielteisesti oppilaiden lakkoiluun.

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen

Ruotsalaiselle, nuorelle. koululaisten lakkokenraalille ehdotetaan jo Nobel-palkintoa...mutta "kurin ja järjestyksen" Suomessa moinen osallistuminen on niskurointia ja koulukurin vastustamista-eik-va..?

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Eivät pienhiukkaset tapa ketään, vaan ovat yhtenä ostekijänä aiheuttamassa sairauksia, jotka johtavat enennaikaisesti krematorioon, circulus vitiosus.

Ydinvoimaa kannatan, mutta ei ydinsodan uhka ole kadonnut. Jos koulussa ei saa kertoa ikävistä asioista ja uhkakuvista, miksi sitten uskontoa saa opettaa; niillä tunneillahan kuulemma puhutaan kadotuksesta, helvetistä ja maailmanlopusta? Eiköhän uskonnon opetuksen kieltämisestä olisi hyvä aloittaa, jos lasten ja nuorten ahdistusta halutaan torjua. On uskomattoman julmaa, että lapsia vielä Suomessakin uhataan jumalten vihalla ja helvetillä. Se on aikuisten sadismia.

Käyttäjän piiaaallonharja kuva
Piia Aallonharja

Itse kannatan uskonnon opetuksen lakkauttamista ja yhden katsomusaineen eli elämänkatsomustiedon vaihtamista tilalle.

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen

Onnittelen!

- Itse keräsin aikanaan lasteni kouluun ensimmäisen ET-rymän ja varttuneempi, uskonnollinen opettaja kiukutteli minulle, että kolmekymmentä vuotta olen saanut opettaa kaikille oppilailleni uskontoa ja jumalan sanaa ja nyt te tulette sekaantumaan kouluopetukseemme...(!?).

Kouluopetus on muuten avointa-itse istuin kerran puoli koulupävää pulpetissa oppilaiden kanssa, seuraamassa opetusta.

Käyttäjän piiaaallonharja kuva
Piia Aallonharja Vastaus kommenttiin #11

Itse kävin ET-tunneilla ala-asteen toiselta luokalta lähtien. Muistaakseni meitä oli jotain viisi oppilasta samassa ryhmässä. Oli se kova paikka omalle luokanopettajalleni ja koko ala-asteen ajan sain tuntea opettajan vihat omassa nahassani.

Käyttäjän JuhoAkola kuva
Juho Akola

Ilmastovouhotus on kuin uusi uskonto, joten senkin opettaminen (poliittisessa mielessä) pitäisi kouluissa lopettaa. Toki perus kasvihuoneilmiö kuuluu sitten fysiikan tunneille.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #12

Joukkotuhot kuuluvat toki yleissivistäviin opintoihin kun ovat aika keskeistä biologiassa ja maailmanhistoriassa. Näissä ilmastolla on valtava merkitys.

Kannattaa muistaa, että 4/5 suurimmasta joukkotuhosta liittyy ilmastoon.

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen Vastaus kommenttiin #15

Yhteiskunnassa on aina edelläkivijät, kuten aikanaan nuoret luonnonsuojelijat Sirkka-Liisa Anttilan kotomailla Koijärvellä, jolloin mm. Forssan poliisi sanoi kuolemattoman repliikkinsä: "Mahtaako Komsi tietää kuinka kalliiksi tää teitille tullee...?!"
- Sen jälkeen on "kalliiksi tullut" kotimainen ja ulkomainen kaivosmöyrintä Suomi-neidon helmoissa ja nyt on hurmaannuttu mm. kiinalaiseen rahoitukseen sellutehtaille, jonka takia mm. bisnesmies-yrittäjä-miljonääri Sipilä on sanonut, että puuta vain nurin reilusti sellubisneksen tarpeisiin-hiilinielut ovat hiilinieluja, Mooses on Mooses, MUTTA BISNES ON BISNES...!!!

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen Vastaus kommenttiin #15

Ja moniko hiilidioksiidin takia?

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen Vastaus kommenttiin #17

Samanlailla kuin edelläkävijät, yhteiskunnassa on aina vastaan haraavat säilyttäjä-änkyrät, arvokonservatiivit, perinteisten arvojen puolustajat, olipa sitten kysymys vaikka naispappeudesta, tai tasa-arvoisesta avioliittolaista.

- On myös lyhytnäköisiä, Sipilän ja vastaavien kaltaisia bisnesmiehiä ja "bernereitä" jotka puhuvat yleviä juhlapuheissaan, mutta menevät aina ja kaikessa bisnes edellä-olipa sitten kysymys hiilinieluista, metsänhakkuista, tai muusta ilmastosuojelusta.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #17

Joukkotuhoissa joihin yhdistyy voimakas tuliperäinen toiminta, on hiilidioksidi juurikin tehnyt kuolemaa. Käynyt semmoista että maa lämmennyt hetkeksi niin, että vedet höyrystyneetm niin voimakkaasti että kasvitkin alkaneet kuolla ja meret happamoituneet.

Ainakin kaksi joukkotuhoa tiedetään hiilidioksidin aiheuttamaksi.

Niiden lisäksi yksi joukkotuho näyttäisi johtuneen siitä, hiilidioksidipitoisuus laskenut niin matalalle, että maa jäätynyt. Silloin aiemmin kun auringon säteilyteho oli pienempi.

Toimituksen poiminnat